Diverse meldpunten voor allerlei malafide praktijken te melden bij de overheid.
We kunnen de Belgische burger snel informeren over de grootste actuele dreigingen.
Om op een correcte manier te informeren en adviseren over cyber-security, grote actuele digitale dreigingen en online veiligheid.
-
Meld een probleem.
Zoek je informatie over bij welke instanties je terecht kan als je online een probleem hebt? We wijzen je verder de weg naar organisaties waar je terecht kan.
Verdacht@safeonweb.be is een e-mailadres van het Centrum voor Cybersecurity België (CCB).
Het doel van verdacht@safeonweb.be is eenvoudig: we doen beroep op internetgebruikers die ons op vrijwillige basis waarschuwen als ze een verdacht bericht, een zogenaamd phishingbericht, ontvangen, door dit bericht door te sturen naar verdacht@safeonweb.be. Wij controleren de links en bijlages van deze doorgestuurde berichten. Dit gebeurt volledig geautomatiseerd. Verdachte links laten wij blokkeren. Zo zijn minder oplettende internetgebruikers die op de link geklikt hebben, ook beschermd.
-
Voor een niet-dringende gevallen kun je aangifte doen via het digitaal loket.
Je aangifte zal als niet-dringend worden behandeld, en dit enkel op werkdagen en tijdens kantooruren.
Je hebt de keuze om jouw niet-dringende verklaring online af te leggen of om naar jouw commissariaat te gaan.
Opgelet: je aangifte wordt verstuurd naar de politiezone die bevoegd is voor de plaats van het feit.
De politie geeft het nodige gevolg aan de aangifte voor de vermelde misdrijven. Je wordt niet noodzakelijkerwijze gecontacteerd, enkel in het geval dit nodig is voor je dossier. Zelf hoef je geen contact op te nemen met je politiezone, dit zal automatisch gebeuren wanneer nodig.
-
Bent u het slachtoffer van misleiding, bedrog, fraude, oplichting? Of werden uw rechten als consument of onderneming niet gerespecteerd?
Kies dan het scenario dat op uw probleem van toepassing is en doorloop de verschillende stappen om uw probleem te melden aan de bevoegde diensten.
U krijgt steeds een advies waarin we zoveel mogelijk op uw vragen trachten te antwoorden.
De bevoegde diensten analyseren uw melding en stellen mogelijk een onderzoek in. Dit kan leiden tot het doorgeven van uw gegevens aan andere bevoegde autoriteiten.
Zij komen niet tussen in uw individueel probleem en verstrekken in principe geen informatie over het onderzoek.
Voor uw individueel probleem verwijzen wij uitsluitend naar het advies dat u zal toegestuurd worden.
-
WAT BETEKENT HET ECC VOOR U ?
Uw rechten als consument stoppen niet aan de grens. Hebt u een probleem met een aankoop in een andere Europese lidstaat? Doe dan gratis beroep op de diensten van ECC België en zijn Europese netwerk.
Wilt u iets online kopen, op een website, via Facebook of een app? Waag u dan niet aan een sprong in het diepe. Zorg er wel voor dat u precies weet waarop u recht hebt.
-
Het federale Computer Emergency Response Team, kortweg CERT.be is de operationele dienst van het Centrum voor Cybersecurity België (CCB). CERT.be heeft als opdracht het online opsporen, observeren en analyseren van veiligheidsproblemen en de verschillende doelgroepen hierover informeren.
-
-
Alle informatie en diensten van de overheid (FOD)