INFO FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie

 

 

U kreeg een mooi aanbod per telefoon, maar u weet niet wie u belde of hoeveel het u kost? Dan is de kans groot dat u werd opgebeld door een oplichter


Heel wat consumenten komen in contact met onbetrouwbare televerkopers.
In 2017 ontving de FOD Economie meer dan 5.400 meldingen over misleidende telefoontjes, gemiddeld 15 meldingen per dag.

 

Bij het Europees Centrum voor de Consument ging 1 op de 5 klachten in 2017 over deze praktijken.

 

Ontdek tips om een oplichter aan de telefoon te ontmaskeren.

Voor het melden van diverse malafide praktijken gebruikt u volgende link Meldpunten

 

Hoe gaan telefonische oplichters te werk ?


Een verkoper belt u met een zeer aantrekkelijk aanbod. Het gaat meestal om kortingsbonnen of cheques voor voordelige hotelkamers of reisarrangementen, kortingen op online aankopen, stalen van schoonheidsproducten of proefexemplaren van puzzelboekjes of tijdschriften.

Meestal stelt de verkoper zich amper voor en geeft hij weinig details over het aanbod. Soms stelt de verkoper voor om het product of dienst eerst uit te testen, gratis of tegen een kleine vergoeding. Op het einde van het gesprek belooft de verkoper u per e-mail een samenvatting van het aanbod te sturen. Die e-mail komt niet aan of komt soms terecht in uw ongewenste e-mailmap. Als u niet reageert op die e-mail, ontvangt u een factuur of soms al meteen een betalingsaanmaning van een incassobureau. Gek genoeg komt die e-mail wél in uw inbox terecht. Het bedrag is vaak hoger dan hetgeen afgesproken was per telefoon en ook als u betaalt, ontvangt u meestal niets.

Trouwens, zulke oplichters opereren quasi altijd vanuit het buitenland en houden geen rekening met de “Bel-me-niet-meer-lijst ”. Consumenten die zich daarop inschreven om geen reclametelefoontjes meer te ontvangen, kunnen dus ook het slachtoffer worden van misleidende televerkoop.